Baharuddin


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Gambar Saya

Gambar Saya

Selamat Datang

Selamat Datang..

Selamat Datang kepada semua pengunjung ke blog ini untuk kita sama-sama berkongsi idea, buah fikiran dan bertukar-tukar pandangan.

Kerani Markas Batalion

Kerani Markas Batalion

Organisasi Kerani Markas Batalion

KETUA KERANI

1084514 PW II SATRI BIN MOHAMAD NOR

SARJAN URUSTADBIR

6019890 SJN IBRAHIM BIN OSMAN

PEMBANTU SARJAN URUSTADBIR

6081728 KPL HASMADI BIN HASSAN

KERANI LATIHAN PERALIHAN/PENYATA

1121552 KPL AHMAD ZUKI BIN MD ISA

KERANI DOKUMEN TETAP 1

6040138 KPL ISMAIL BIN ABU BAKAR

PEMBANTU KERANI DOKUMEN TETAP

1118172 LKPL SAZALI BIN HJ ARIFFIN

KERANI DOKUMEN RS/PEMBANTU PEGAWAI KOMPUTER

6063867 KPL BAHARUDDIN BIN IBRAHIM

PEMBANTU KERANI DOKUMEN RS 1

6059800 LKPL AHMAD BIN CHE MAT SOH

PEMBANTU DOKUMEN RS 2

6081840 LKPL KHAIRUL ANUAR BIN ZAKARIA

KERANI FAILING/KERANI URUS GERAK

6125675 LKPL MOHD SASHRIZA BIN SASHUDIN

PEMBANTU FAILING 1

6166075 PBT MOHAMAD HARIF BIN ABDULLAH

PEMBANTU FAILING 2

6153486 PBT MOHAMAD FAIZAL BIN BALUAN

Kelebihan Surah Al-Fatihah

1.

AL-FATIHAH

Baca 14 kali sebelum tidur:

Suami dan anak-anak akan mengingati kita selalu.

2.

AL-FATIHAH

Baca 41 kali tiup dalam  air dan  minum serta buat air  mandian:

Melepaskan rasa sakit dalaman

3.

AL-FATIHAH

Baca 7 kali dan usap di kepala setiap pagi dan sekali sebelum tidur.

Kepada orang berpenyakit mental

4.

AL-FATIHAH

Baca 3 kali tiup dalam segelas air- minum dan baca sambil mengusap kawasan yang rasa sakit.

Sakit yang keterlaluan.

5.

AL-FATIHAH

Baca 7 kali dan sapu ke atas kepala.

Bayi yang suka menangis pada malam hari atau pada bila-bila masa

6

AL-FATIHAH

Baca 3 atau 7 kali, gunakan ibu jari dan tekan di langit-langit, (Mulut)  kemudian sapu kepada tempat yang sakit.

Luka berdarah, sengat lebah, jari terkepit di pintu,

SUKA DIINGATKAN: BACALAH DALAM KEADAAN KHUSYUK, TAWAKAL KEPADA ALLAH DAN NIATLAH DENGAN JUJUR, INSYA-ALLAH IANYA MERUPAKAN PENAWARYANG TERBAIK  KEPADA SEMUA.

Saturday, April 4, 2009

Burung Menjadi Guru

Burung Menjadi Guru.....

Semasa aku menetap di utara semenanjung tanah air yang tercinta, aku sering terdengar kicauan burung setiap pagi selepas solat subuh, kicauan disahut pula oleh kokokan ayam hutan dan unggas serta mawas-mawas di hutan Sintok kerana hostel aku yang berada di Bukit Kachi. kicauan burung-burung yang keriangan di waktu pagi itu membuatkan diriku terfikir, adakah ini merupakan nikmat Tuhan yang ingin mengajar aku supaya bangkit awal dari tidur dan kejutkan rakan-rakan yang lain untuk sama-sama bangkit menunaikan kewajiban pada yang Esa. Atau adakah kicauan burung itu merupakan zikirnya kepada Allah swt sebagai Tuhan yang menjadikan kita semua. Dalam fikiran aku itu juga mengajar diriku bahawa aku perlu tingkatkan amal ibadah aku dengan berzikir sepertimana riuhnya kicauan burung dikala dingin.

Namun dalam lamunan aku itu juga, aku teringatkan sejenak saat ketika kecil, yang mana aku suka membela burung dan pelbagai jenis burung yang aku miliki. Namun setelah aku meninggalkan kampung halaman, hanya tinggal beberapa jenis sahaja, itupun ayah aku menjaganya. Walau bagaimana pun, aku tetap suka dan sayangkan burung-burung kerana ia antara binatang yang banyak mengajar aku erti kehidupan. Masih lagi teringat dikala kecil dahulu, aku suka sangat melastik burung dan setiap burung yang berjaya dilastik itu aku akan bakar bersama kawan-kawan aku. Sekarang baru aku terfikir bahawa burung yang dijadikan oleh Allah swt itu adalah sejenis makhluk yang menjadi pelbagai manfaat kepada manusia, antaranya ia adalah sumber rezeki kepada manusia, ia mengajar manusia dalam proses kehidupan sepertimana kisah gagak yang mengajarkan Qabil menanam mayat saudaranya habil, begitu juga peristiwa penggalian telaga zam zam oleh Abdul Mutalib juga diajarkan oleh seekor burung gagak. Di sini menjelaskan kepada kita bahawa burung ini bukan hanya sebagai sumber rezeki tetapi ia adalah menjadi guru kepada manusia yang berfikir tentang ayat-ayat Allah swt.

Bila mengenangkan kicauan burung-burung hutan Sintok, aku mula bertanya kepada rakan-rakan aku tentang burung itu. Adakah burung itu ada di kampungnya? Mereka berkata memang burung sedemikian ada di kampung mereka. Aku rasa bangga kerana burung tersebut bukan sahaja di Sintok, tetapi juga di Kelantan, Pahang, Johor dan lain-lain lagi. Aku juga teringat semasa aku pergi melawat rumah Kak Long aku di Putrajaya suatu ketika dahulu, aku juga mendapati burung tersebut juga ada di Putrajaya. Jadi adakah burung yang sama yang berada di tempat yang berbeza atau burung yang spesisnya sama. Namun dalam pemerhatian aku itu, aku sedar bahawa burung itu dijadikan oleh Allah swt dalam keadaan yang cukup sempurna dengan keriangannya di waktu pagi dan petang.

Bagi kebanyakkan orang Cina, falsafah burung inilah yang mereka pegang kerana burung ini keluar mencari makan pada awal pagi lagi kerana burung dengan rahmat Allah swt kurniakan padanya ia dapat tahu bahawa rezeki akan banyak pada waktu pagi. Ini kerana sekiranya waktu tengah hari, ulat akan masuk ke sarangnya kerana kepanasan matahari dan sekiranya burung keluar pada lewat tengah hari maka burung tersebut akan kelaparan. Inilah yang dijadikan falsafah bagi kebanyakkan masyarakat cina. Namun begitu, dalam agama Islam pun, Nabi Saw tidak menggalakkan ummatnya tidur di waktu pagi dikala selepas subuh iaitu semasa waktu matahari naik ke kepala. Ini kerana rezeki kita akan kurang pada hari tersebut dan sememangnya kerana di waktu pagilah amat sesuai untuk setiap makhluk keluar mencari rezeki yang halal lagi baik.

Berbalik kepada perjalan aku dan burung, aku juga teringat tentang burung yang mengajar aku semasa aku bermusafir ke Kelantan semasa cuti semester baru-baru ini. Semasa dalam perjalanan ke sana, aku singgah rehat di Pulau Banding, iaitu di tengah-tengah hutan di negeri Perak di bahagian Banjaran Titiwangsa yang menghubungkan antara Perak dan Kelantan. semasa aku rehat di Pulau tersebut, seperti biasalah aku suka melihat gelagat binatang-binatang yang ada di situ. Maklumlah di situ merupakan kawasan hutan tebal dan aku telah banyak terserempak dengan pelbagai binatang liar semasa pulang ke Kelantan, antaranya ialah gajah liar, harimau yang melintas di hadapan aku semasa drive, kumpulan beruk, ayam hutan, seladang, lembu hutan dan banyak lagi. Semasa aku rehat, aku melihat sepasang burung hutan yang cantik warna dan bulunya, jadi disebabkan aku tidak pernah melihat burung seperti ini sebelum ini, ia menjadi tarikkan perhatian aku untuk melihatnya dengan penuh perhatian. Aku memerhati sepasang burung ini dan dalam pemikiran aku bahawa burung ini adalah sepasang suami isteri kerana mereka terbang bersama-sama untuk mencari makan bersama-sama. Lama aku termenung memerhatikan gelagatnya aku tiba-tiba aku lihat salah seekor burung tadi menemui makanan dan pada masa yang sama aku lihat ianya memanggil burung yang satu lagi untuk makan bersama. Yang menjadi kepelikkan dan pengajaran kepada aku ialah mereka berkongsi makanan yang mereka jumpa dan jarang benda ini berlaku dalam kumpulan burung melainkan makanan yang dicari untuk anak-anak mereka sahaja yang mereka akan sanggup kongsi pada yang lain. Tetapi kali ini tidak, mereka makan bersama-sama.


Melihat perkara seperti itu berlaku, aku terus mengucapkan syukur kepada Ilahi kerana Dia mengajarkan aku perjalanan hidup ini melalui sepasang burung yang menjadi guruku. Aku terfikir bahawa hidup ini jangan pentingkan diri sendiri dan jangan sombong. Sekiranya kita bersahabat, jangan fikir kita sahaja yang inginkan kesenangan tetapi tidak pada sahabat kita atau jika sahabat mengalami kesusahan maka kita jadilah orang pertama yang ingin menolong. Perkara ini teramat penting di dalam hidup berumah tangga, iaitu jangan pentingkan diri sendiri sahaja yang mana suami dengan cara suami dan si si isteri dengan caranya. Maksud ini terlalu luas kerana apabila di katakan jangan sombong itu bukan sahaja dalam perkara yang memberi keuntungan semata-mata tetapi juga kita jangan sombong untuk menegur sahabat atau suami dan isteri kita jika mereka melakukan kesilapan.

Burung tadi mengajar saya bahawa dalm hidup ini tidak perlu berkerja teruk untuk mendapatkan rezeki yang banyak sehingga lupakan kewajipan-kewajipan yang lain terutamanya hak Allah swt. Dalam mencari rezeki ini kita perlu berusaha bersama-sama terutama bila berumah tangga dan sekiranya rezeki yang dapat itu tidaklah banyak tetapi ia sudah memadai untuk hari itu dan yang penting jangan lupa hak-hak yang lebih penting untuk kita tunaikan. Jangan sekali-kali kita berusaha mencari rezeki yang halal tetapi meninggalkan perkara-perkara yang wajib dan sekiranya perkara yang wajib itu kita tinggalkan maka rezeki yang kita perolehi itu juga adalah haram, seperti sekiranya kita tinggal solat dan sebagainya.

Aku juga terfikir tentang pengajaran yang diberikan oleh burung itu kepada aku dalam konteks pendidikan. Bahawa semasa menuntut ilmu pengetahuan, kita jangan sekali-kali kedekut ilmu sehingga tidak mahu mengajar orang lain untuk pandai seperti mana kita pandai. Kita tidak mahu memberitahu orang lain tentang idea kita. Tapi biasalah kebanyakkan sifat orang melayu tidak mahu melihat orang lain berjaya, biar kita jer yang berjaya. Inilah yang berlaku dalam sistem pendidikan negara kita yang mana, orang yang pandai diasingkan daripada bercampur dengan pelajar yang kurang pandai. Bagi mereka orang yang pandai ini takut menjadi tidak pandai setelah bercampur dengan orang yang tidak pandai. Inilah masalah besar kepada rakyat negara ini dan jika di fikir balik bilakah orang yang tidak pandai itu mampu menjadi pandai kerana mereka bercampur sesama mereka di dalam golongan kurang pandai. Bagi saya, semasa belajar janganlah kedekut ilmu dan jikalau boleh, ajarlah kawan-kawan kita supaya mereka berjaya sepertimana kita berjaya dan kejayaan kita itu tidak sedikit pun kurang sekiranya kita membantu rakan-rakan kita untuk berjaya bersama kita.
Setelah aku memerhati sedemikian lama pada burung tersebut, aku melihat jam pada fon aku dan sudah menunjukkan pukul 10.30 pagi. Aku terpaksa tinggalkan burung tersebut kerana perjalanan aku masih jauh lagi. Aku kemudian mendapatkan barang-barang aku dan menghidupkan enjin motor aku untuk teruskan perjalanan. Semasa dalam perjalan, aku turut bertemu dengan binatang-binatang lain yang ada di tepi jalan, maklumlah jalan yang aku lalui itu adalah jalan lebuh raya timur barat yang menghubungkan Kelantan dengan Perak. Semua orang tahu yang lebuh raya itu tidak sah kalau tidak jumpa dengan gajah sekiranya kita lalu. Dalam perjalanan aku terserempak dengan sekumpulan beruk yang melintas jalan. Niat dihati hendak berhenti sahaja motor aku untuk tengok gelagat sekumpulan beruk tersebut, namun disebabkan aku tidak memiliki sebarang senjata untuk mempertahankan diri sekiranya aku diserang nanti menyebabkan niat aku terbatal sahaja.

Setelah lebih 1.30 jam aku drive, tibalah aku di destinasi yang dituju. Lebih kurang pukul 12.15 tengah hari aku sampai di rumah dengan selamat dan aku bersyukur panjang kerana Allah swt memudahkan perjalanan aku. Di rumah aku turut menemui burung yang spesisnya sama yang aku temui semasa di tasik Banding pagi tadi, namun burungnya yang berbeza. Aku cuba memerhatikan gelagat burung tersebut untuk melihat, adakah burung di tasik Banding sama dengan burung di Pangkal Jenereh. Bila lama kau perhatikan, semuanya adalah sama dari segi gelagat kehidupan tapi perbezaan tetap wujud kerana burung pun bukan burung yang sama cuma spesis je yang sama. Dari segi konsep mencari makan, dua burung tadi berbeza namun dari segi gelagat untuk makan adalah sama yang mana suka berkongsi dengan rakan yang lain. Aku buat kesimpulan awal bahawa disebabkan berbeza ini adalah kerana mereka hidup di kawasan yang berbeza dan perbezaan burung itu adalah berpunca daripada persekitaran. Jadi pengajaran yang aku dapati adalah, faktor persekitaran juga memainkan peranan dalam mendidik diri kita. Di tempat yang baik akan mendidik diri dan jiwa kita ke arah kebaikkan dan sekirannya persekitaran yang kurang baik, risiko untuk menjadi kurang baik adalah lebih tinggi peratusannnya. Ini kerana kehidupan kita diadaptasi oleh persekitaran.

Akhir kalam daripada penulis, didiklah diri kita untuk menjadi insan yang sempurna walau pun kita tahu bahawa kita sebagai manusia adalah tidak sempurna. Namun usaha kita ke arah kesempurnaan itu akan kita perolehi.

No comments:

Post a Comment